x

Technika

Jak vybrat horské kolo?


Jak vybrat horské kolo?

Horská kola stavěná na specifické použití a na jediný styl jízdy zažívají v poslední době rozmach. Přispívá k tomu vývoj nových technologií v oblasti stavby rámů, odpružení a pneumatik. Jak se tedy vyznat ve stále větším množství typů rámů a rozměrů kol, které různí výrobci produkují?

Nesmíme zapomínat, že po výběru vhodného typu kola, je extrémně důležité zvolit správnou velikost rámu na vaši postavu. Článek o výběru velikosti můžete číst zde.

Váš styl jízdy

Zamyslete se, kde a jak budete na kole jezdit, co od nového kola očekáváte a jak vypadá vaše všední vyjížďka. Uvědomit si své preference je klíčové pro výběr správného typu horského kola.

Závody Sport a výlety Těžký terén Trail bike

Pevný, nebo odpružený rám?

Základní charakteristikou kola je jeho rám. Když pomineme materiály, určení rámů pro různé disciplíny a použitou geometrii, můžeme dělit rámy jednoduše na odpružené a pevné.

Zatímco pevné rámy renomovaných výrobců se příliš neliší a při výběru budete výbavu celého kola, potažmo jak vám vyhovuje konkrétní typ při jízdě, u celoodpružených kol je to zcela něco jiného. Systém odpružení se zásadně projeví v chování kola, stejně tak, jako typ namontovaného tlumiče a čím více je kolo určeno do terénu, tím více záleží na jeho geometrii. Sebelepší tlumič, systém přepákování a materiál, z něhož je rám vyroben, nezachrání špatné proporce rámu, které by vám měly usnadnit jízdu v terénu a přinést skvělý pocit z jízdy.

Hardtail

Šipka

Kola s pevným rámem

Pevná kola s odpruženou vidlicí (hardtail) jsou zpravidla lehčí a rychlejší na hladkých površích. Bohužel neumožňují, při jízdě přes nerovnosti, pohodlně šlapat vsedě a jejich geometrie je obvykle stavěna na rychlou jízdu v lehkém terénu. Také při jízdě z kopce nejsou tak pohodlné a v těžkém terénu ani tolik rychlé, jako kola s celoodpruženým rámem. Jízdní kola s pevným rámem také bývají levnější a méně náročná na údržbu a to díky jednodušší konstrukci a absenci tlumiče.

Horské kolo s pevným rámem a odpruženou vidlicí volí jezdci různých kategorií. V závodním světě běžně narazíte na hardtaily pouze v disciplíně crosscountry, které závodníci střídají s celoodpruženými XC speciály, podle obtížnosti tratě.  

Co se týká sportovních a rekreačních jezdců, jsou hardtaily nejprodávanějším typem kola, protože splňují požadavky na průchodnost terénem běžných cyklistů a nepřesahují jejich finanční možnosti. Pokud vaše běžná vyjížďka vypadá jako výlet po polních cestách, lesních pěšinách a občas i v těžkém terénu, pak pravděpodobně sáhnete právě po hardtailu. Tato kola mají nejčastěji zdvih vidlice 10 cm a kola o průměru 29“, díky kterým jsou velmi rychlá i na asfaltu a polních cestách. Je velmi jednoduché vyměnit široké pláště s hrubším vzorkem, které dobře absorbují nárazy v terénu a poskytují přilnavost v hlíně i kamení, za tenké hladké pláště, umožňující celodenní výlety po asfaltkách se stejnou rychlostí, jako trekkingová a fitness kola.

V kategorii celoodpružených kol jsou také typy, vhodné na tento styl ježdění. Takové kolo poskytuje větší komfort a jistotu v terénu, je potřeba se ale připravit na vyšší pořizovací cenu i náklady na údržbu.

Specialitou jsou hardtaily s „hravější“ geometrií.  Taková kola mají zpravidla vyšší zdvih vidlice (12-14 cm), kratší zadní stavbu a mírný sklon hlavového složení. Tyto vlastnosti kolu umožňují lehce překonávat terén a přitom neztrácí z výhody hardtailu. Jedná se ale o velmi specifická kola, po kterých většinou sáhnou jezdci, kteří mají dobře zvládnutou techniku jízdy v terénu. Takové kolo je vhodné spíš na krátké vyjížďky pouze v terénu. Často je vídáme s novými rozměry kol nazvanými 27,5+ a 29+.

Full suspension

Kola s odpruženým rámem

Celoodpružená kola (full) jsou celkem složeným z několika rámových dílů, ložisek, čepů a dalších drobných dílků. Nedílnou součástí takového rámu je tlumič zajišťující odpružení. Kvůli těmto rysům jsou kola s celoodpruženými rámy dražší a náročnější na údržbu. Fully ale poskytují mnohem větší komfort a jistotu v terénu a tak vás lehce dostanou přes překážky, na které byste s pevným rámem pravděpodobně ani nemysleli. Kvalitní full s dobře nastaveným tlumičem a ve správné velikosti bude pravděpodobně vždy komfortnější a v terénu schopnější kolo, než jakýkoliv hardtail.

Mezi fully najdeme mnoho typů rámů, lišících se zejména zdvihy tlumiče a vidlice a geometrií rámu.

Race full

Závodní fullyŠipka

Kola se zdvihem okolo 10 cm tlumiče i vidlice určená pro závody v crosscountry mají geometrii stavěnou pro maximální výkony v sedle, tak aby vás kolo dovezlo v co nejkratším čase do cíle. Taková kola si vybírají profesionální i amatérští závodníci a nadšenci, pro které je celková rychlost ať už do kopce, po rovině, nebo z kopce klíčová. Pokud chcete jezdit v těžkém terénu, nebo se na kole především bavit, raději bychom vám doporučili kolo patřící do jedné z následujících kategorií.

trail full

Šipka

Trail fully

Tato kola jsou stavěna, aby s vámi zvládla celodenní výlet, s lehkostí vás dostala na kopec a přinesla vám spoustu zábavy cestou dolů. Mají zdvihy vidlice a tlumiče 12 cm a vyšší, geometrii stavěnou do terénu i na celodenní vyjížďky a jsou velmi pohodlná. Jedná se o kompromis a na takové kolo není do kopce tak rychlé, jako závodní speciál a v těžkém terénním sjezdu nikdy nedosáhne takových kvalit, jako těžší enduro kola. Trail fully jsou ale velice univerzální a zábavná kola.

Enduro full

Šipka

Enduro fully

Pokud chcete sjíždět prudké stěny, skákat dlouhé skoky a zdolávat ten nejtěžší terén, je pro vás ideální enduro kolo. Tato kola jsou stavěna tak, aby na nich bylo možné vyjet na kopec, kde teprve začíná pravá jízda, zasunete teleskopickou sedlovku a můžete se pustit dolů. Nevýhodou takových kol může být vyšší hmotnost celého kola, pláště, které jsou na pevném povrchu poměrně pomalé a jejich neohrabanost ve výjezdech.

 

Rozměry kol

Aby toho nebylo málo, s rozměry kol se nám roztrhl pytel, což nám rozhodování ještě stěžuje. Ke klasickým a dnes v zapomnění upadajícím kolům o průměru 26“ přibyl rozměr 29“. Tento rozměr ale nevyhovoval každému, zejména pro vyznavače technické jízdy a dlouhých skoků, je poněkud neohrabaný a tak přibyl rozměr 27.5“. Vývoj v oblasti pneumatik umožnil výrobu velmi širokých a přitom lehkých pneumatik, což skýtá nesporné výhody v terénu. Výrobci tak přišli s dvěma dalšími rozměry a to 27.5+ a 29+ na které obvykle obouváme pneumatiky o šíři 3.00“.

Nikdo nemůže říct, který rozměr je ten nejlepší a který je ten vhodný právě pro vás. Každý má odlišné preference a jízdní styl a tak každý zvolí jiné rozměry kol. Výjimkou jsou závody, kde je možné změřit čas a určit, který rozměr je pro daný typ tratě a pro závodní použití nejlepší. Pokud ale jezdíte na kole pro zábavu, je potřeba zkoušet a zkoušet. Jen tak můžete zjistit, který rozměr, je pro vás opravdu nejvhodnější a na kterém máte nejlepší pocit z jízdy. Platí také, že na různých typech horských kol, se osvědčily různé rozměry ráfků.

Obecně můžeme říci, že kola o rozměru 27.5“ můžou být vhodnější pro menší postavy, nebo pro cyklisty, kteří vyhledávají technickou jízdu v náročném terénu. I takový cyklista ale může zvolit jiný rozměr podle svých preferencí.

Rozměr 29“ je v dnešní době nejrozšířenější a mnoho výrobců má variantu 29“ u většiny svých modelů. Tato kola snadno přejíždějí nerovnosti, díky lepším nájezdovým úhlům a větší styčné ploše. Jejich nevýhodou může pro někoho být menší obratnost a to, že vyžadují jiný způsob manévrování s kolem. Většina cyklistů je ale spokojena právě s tímto rozměrem.

Široké + rozměry zažívají rozmach a jsou určeny do terénu. I přes svůj těžkopádný vzhled, jsou tato kola lehká a poměrně dobře jedou. V terénu vám pak zaručí maximální adhezi, díky které se vydrápete na překážky, na které jste si dřív ani netroufli a sjedete ty nejstrmější stěny. Daň za tyto výhody je ale vyšší hmotnost a valivý odpor oproti klasickým kolům.

Rozměry kol

Je nutné zopakovat, že výběrem typu kola není vše hotovo, velmi důležité je taky vybrat správnou velikost. Je vhodné tento článek brát spíš orientačně a vyzkoušet si při jízdě více typů kol a celý nákup konzultovat se zkušeným specialistou. V Krabcycles je pro zákazníky velkou výhodou blízká cyklostezka, kde je možné kolo před nákupem vyzkoušet při jízdě. Pro větší testování je vhodné si vypůjčit testovací kolo, na kterém máte šanci poznat jeho vlastnosti ve vámi známem terénu.


Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.