Vypadá to, že jaro už klepe na dveře a počasí začíná přát cyklistům. Neseřízené kolo by vám ale mohlo první jarní vyjížďku znepříjemnit. Pokud rovnou víte, že vaše kolo seřízení potřebuje, vyrazte do servisu co nejdřív, abyste se vyhnuli čekacím dobám. Pokud si nejste jistí, připravili jsme pro vás krátký seznam komponentů, které je potřeba nejčastěji servisovat a vy tak můžete i doma zkusit vyhodnotit, jestli servis rovnou navštívit, nebo ne.
Řetěz, kazeta, převodníky a lanka a bovdeny jsou spotřební zboží. S tím se musí bohužel každý cyklista smířit. Aby kolo dobře fungovalo, je nutné tyto části udržovat a včas měnit. Jaké jsou servisní intervaly pro jednotlivé části?
Začněte u bovdenů a lanek. Kdy jste je naposled měnili? Pokud je to déle než rok, tak rovnou zajděte do servisu. V bovdenech se usazují nečistoty a po nějaké době zamezují správnému chodu řazení (totéž platí i pro mechanické brzdy). Řazení se starými bovdeny jde ztěžka a namáhá prsty. Kromě toho snižuje přesnost přehazovačky.
Orientační interval pro výměnu řetězu je zhruba 800 - 1000 Km, ale pokud chcete zjistit přesně bod, kdy je řetěz nutné vyměnit a tím se vyvarovat "přejetí" řetězu, budete potřebovat speciální měrku. Pokud jí nemáte, navštivte jakýkoliv servis kol, kde vám řetěz změří a určí jeho životnost. A proč měnit řetěz včas? Pokud tak uděláte, ušetříte veškerá ozubená kola (kazetu a převodníky) a prodloužíte jim životnost. Ty by měly při včasných výměnách zvládnout zhruba 3000 Km, ale jejich výdrž je variabilní podle typu a výrobce. Na ozubená kola žádná spolehlivá měrka neexistuje a tak je nutné prostě nasadit řetěz a na kole se projet.
Pokud je vše v pořádku, nezapomeňte použít vhodné mazadlo. Jezdíte-li "na sucho" zkracujete životnost celému pohonnému ústrojí. Mazadel je celá řada a liší se například podle prostředí, ve kterém jezdíte. V naší dílně používáme mazadla Finish Line, která jsou v nabídce v různých provedeních v závislosti na podmínkách, ve kterých jezdíte. Pro "mokřejší" měsíce doporučujeme používat Finish Line Wet a pro suché léto je výborný Finish Line Dry.
Řetěz ale nestačí jen mazat. Mnoho cyklistů zapomíná na čištění řetězu před namazáním. Tím odstraníte hrubé nečistoty přichycené do starého mazadla, které jinak opotřebují řetěz.
Hydraulické kotoučové brzdy, které jsou už běžné na skoro všech typech kol, vyžadují jednoduchou údržbu a za odměnu se starají o vaši bezpečnost. Brzdy jsou citlivé a zvlášť pokud kolo skladujete ve studených, nebo vlhkých prostorách, je nutné brzdy pečlivě prohlédnout.
Po zimě je nutné zkontrolovat, jestli nikde neuniká brzdová kapalina, nebo minerální olej. Většinou stačí vizuální kontrola, ale někdy může brzdová kapalina unikat jen lehce přímo v brzdiči a takový únik nemusí oko odhalit. Mastnotu pak absorbují destičky a brzdy ztrácí účinek a vydávají pískavé zvuky. Stejně tak mohou destičky absorbovat mastnotu ze vzdušné vlhkosti a pak je nutné je vyměnit, tím se předejde zničení kotouče.
Do brzdového systému občas vnikne vzduch a brzdové páky mají delší chod. Může se stát, že "jdou až na grip" a vůbec nebrzdí. Žádný strach, obvykle pomůže odvzdušnění brzdy, což je v každém servise běžný úkon.
Pravidelně i během sezony kontrolujte stav brzdového obložení. I brzdové kotouče se sjíždějí a jejich tloušťka by neměla jít pod 1.6 mm. Brzdové destičky na sobě obvykle mají indikátory, které vám řeknou, kdy je vyměnit. Originální destičky Shimano mají například na spodní straně sražení. Pokud sražení nevidíte, pravděpodobně jsou destičky na výměnu. Obecně se vyvarujte dojíždění destiček až na kovovou plochu, která jinak zničí kotouče.
Pro mechanické brzdy platí totéž, jen v případě ráfkových brzd nejsou brzdové špalky tak citlivé a mění se obvykle jen, když už nemají dostatek brzdného materiálu. Často se setkáváme se sjetými ráfky. Pokud je na ráfku brzdná plocha prohloubená, doporučujeme výměnu. Při nahuštění mohou totiž prasknout. Nutné je také měnit brzdové bovdeny a lanka.
Odpružení je nejčastěji opomíjenou částí kol, což je chyba. Vidlice i tlumiče potřebují pravidelný servis, který zajistí jejich správnou funkčnost a prodlouží životnost. Investovat do servisu odpružení (zvlášť v případě dražších značek), vám paradoxně ušetří peníze. Pokud je ve vidlici starý mazací olej, nebo vůbec žádný, kvůli dlouhodobému úniku, můžete zadřít kluzáky vidlice a tím ji i trval zničit. Nehledě na to, dobře udržovaná vidlice a tlumič mají hladší chod a to je velmi znát i v lehkém terénu.
Kdy naposledy jste dělali servis vašeho odpružení? Minulou sezonu to nebylo? Tak to k nám rovnou přijďte i s kolem. Každý výrobce má odlišné servisní intervaly a to dokonce i například pro dva různé typy tlumiče, nebo vidlice. Běžně se doporučuje údržba po 50 hodinách jízdy. Tomu u nás říkáme "malý servis" a ten se týká prachových stěrek a promazání. "Velký servis" děláme po 100 hodinách a to už je kompletní servis vidlice zahrnující tlumící i pružící část. Rozhodně je vhodné dělat servis odpružení jednou za sezonu. I v případě že na kole jezdíte spíš málo je dobré toto pravidlo dodržovat. Gumová těsnění a vazelíny mají také svou životnost.
Mimo údržbu v servisech je dobré se o vidlice a tlumiče starat i doma. Udržujte kluzáky v čistotě a když po každé jízdě stříknete na gufera, nebo kluzáky, trochu silikonového oleje, rozhodně ničemu neuškodíte.
Pro teleskopické sedlovky platí stejná pravidla. Nad rámec repasů sedlovek a jejich běžné údržby silikonovým olejem, je nutné měnit vedení lanka a bovdenu.
Pozornost věnujte i čepům odpružením. Tedy ložiskům v rámu, vahadlech a zadní stavbě. Ty mohou mít na svědomí špatný chod zadního odpružení. Jednoduchý test jak zjistit stav čepů doma spočívá ve vymontování tlumiče a vyzkoušení chodu zadní stavby bez něj. Pokud mají ložiska vůle, nebo naopak drhnou, měli byste to poznat a pak je čas na výměnu.
Samozřejmostí je zkontrolovat stav plášťů, které většina aktivních cyklistů obvykle sjede a pak je nutné je vyměnit. Sjeté pláště nemají jen horší přilnavost v terénu, ale často také sníženou obranu proti defektům. Občas se ale stane, že pláště zpuchří. Takové pláště mohou být nebezpečné, protože mohou prasknout, což není za jízdy nic příjemného.
Pokud máte na kole bezdušové pláště, doporučujeme zkontrolovat, případně dolít "mléko", tedy kapalinu v pláštích. To má za úkol udržovat vzduchotěsnost plášťů a zalepovat drobné defekty. Mléko buď vyprchá právě při zamezování defektům, anebo zatvrdne a je nefunkční.
Výplety kol mají tendenci se povolovat a proto zkontrolujte napětí špicí v kole. Pokud je povolený jeden-dva dráty, je jednoduché dotáhnout niple pomocí centrovacího klíče. V případě povolení více drátů bude už nutné sundat kolo a vycentrovat jej na speciální matici.
Čistota je půl úspěchu. Zejména pohyblivé části potřebují nejen správně mazat, ale před mazáním také udržovat v čistotě.
Jak tedy kolo čistit? Především nikdy tlakové myčky a vapky. Tak byste totiž dostali vodu do míst, odkud sama nevyteče. Tím se ničí ložiska a odpružení. Také v každém slušném servisu by měli toto pravidlo dodržovat. V Krabcycles například používáme speciální mycí box na ruční mytí s nízkým tlakem vody.
V praxi stačí použít hadici, vhodný mycí prostředek a mycí houbu. Pak kolo už jen osušte a nezapomeňte namazat. Pro fajnšmekry máme v nabídce mnoho čistících prostředku i čistícího náčiní.
Pokud si nejste jistí, v jakém je vaše kolo stavu, přijďte do našeho servisu a nechte si kolo prohlédnout od přijímacího technika. Ten vám názorně ukáže a zhodnotí stav kola a případně doporučí i potřebné servisní úkony. I u zánovních kol je vhodné udělat základní před sezonní servis. Kola jsou hotová standardně to tří pracovních dnů a nemusíte se objednávat.