Jak vybrat tretry na kolo?


Cyklistická obuv patří k bodům, které spojují lidské tělo s kolem. Jsou to právě tretry, přes které se síla vytvořená vašimi svaly přenáší do pohonu kola. Pevné a bezpečné spojení s kolem je nesmírně důležité nejen pro samotnou jízdu ale i pro její bezpečnost. "Propojením se" s kolem získáte nad svým strojem lepší kontrolu.


Proč používat tretry? Cyklistika může být zábavná, zajímavá, praktická, dobrodružná, nebo adrenalinová, ale pamatujte, že lidské tělo nebylo pro cyklistiku "zkonstruováno". Stejně jako není pro tělo přirozené sedět v náklonu dopředu nad řidítky, není ani pro lidské chodidlo přirozené šlapat do pedálů. Použitím vhodné cyklistické obuvi ale může spoustu nedostatků kompenzovat. Tvrdá podrážka cyklistických treter vám umožní efektivní přenos síly do pedálů - můžete jezdit rychleji nebo dále. Díky pevnému spojení s pedály budete kolo snáze ovládat v obtížnějších pasážích, při přejíždění i přeskakování překážek. Vaše chodidla navíc budou chráněna před nepřirozeným ohýbáním se kolem pedálů. Sníží se riziko poškození drobných svalů na chodidlech, omezí se riziko zranění lýtkových svalů i Achillovy šlachy.

 

Dámské Tretry Bontrager SSR

 

Podle čeho tedy vybírat cyklistické tretry? Platí, že čím tvrdší, tím lepší?

Základním kritériem pro výběr cyklistických treter je typ pedálů. Kdo používá jednostranné nášlapné pedály pro silniční kola, bude vybírat v kategorii Silniční tretry. Obuv pro horská kola a cykloturistiku najdete v kategorii MTB tretry. V kategorii Boty pro platformy najdete speciální obuv pro pedály bez zámků vhodné pro sjezd, enduro, ale i pro ty, kdo si z různých důvodů na pedály se zámky netroufají.
Dalším kritériem je míra a způsob použití. V kategorii MTB treter najdete širokou škálu obuvi. Jezdíte-li na kole "rekreačně", tedy méně často a spíš kratší vzdálenosti, nebo plánujete-li, že budete při vašich vyjížďkách často sesedat z kola a chodit pěšky, můžete vhodné boty najít mezi levnějšími," turistickými", tretrami. Jejich podrážka je ve špičce ohebná, což umožní chůzi a přitom dostatečně tuhá pro efektivní přenos síly. Navíc mívají "civilnější" design, někdy vypadají jako nízké outdoorové boty jindy jako tenisky. Připadali-li byste si v závodních botách nepatřičně, mohou být turistické tretry pro vás to pravé.

Tretry Bontrager XXX Mountain
Kdo naopak na kole tráví hodně času, ať už trénuje, závodí, nebo poznává ze sedla kola krásy světa, měl by sáhnout po tretrách s tvrdou podrážkou a vysokým indexem tuhosti. "Závodní" tretry mívají lehkou, karbonovou podrážku. Pozor, karbonová podrážka vždy nezaručuje vysoký index tuhosti. Na trhu je k dostání spousta levných napodobenin závodních treter. Kdo to myslí s cyklistikou vážně, měl by si připlatit za jistotu prověřeného výrobce. Jízda v tvrdých závodních tretrách se může změnit v peklo, pokud si k nim nepořídíte správné vložky. Ty mají za úkol podepřít klenbu chodidla a zabránit tak jejímu borcení. Při silovém záběru byste měli cítit, že se tlak rozložil na větší část chodidla a že nešlapete pouze patou a palcem.


Kategorií, která v poslední době nabírá na popularitě jsou boty na trail a enduro. Takovéto tretry poskytují díky tuhé podrážce výborný přenos síly, mívají však "plnou" podrážku, která poskytne noze odpovídající podporu, pokud se rozhodnete některé úseky projíždět s botou opřenou, ale nezacvaknutou do pedálu (ideální je používat trail/enduro pedály). Některé mívají i tenkou pružnou vrstvu v podešvi, která tlumí nežádoucí vibrace z pedálů.

Bontrager Flatline
Boty pro platformové pedály nemají inserty pro montáž zarážek. Design leckdy připomíná streetové boty, nebo boty na skate. Konstrukce podrážky vám dopřeje dostatečnou odezvu při šlapání a zároveň tlumí nárazy od pedálů. Speciální směs podrážky přilne k ostrým pinům platformových pedálů podobně jako závodní tretry k nášlapným pedálům. Svoje místo si najdou na BMX a dirtových kolech. Dávají jim přednost i někteří sjezdaři a v malé míře i závodníci Endura. Vhodné jsou do bikeparků a dobře v nich budete vypadat i ve městě.


Při výběru silničních treter platí to samé co pro výběr treter na MTB. Pro závody a najíždění velkých objemů si pořiďte tretry s tvrdou karbonovou podrážkou s vysokým indexem tuhosti doplněné o odpovídající vložku. Pro turistiku nebo rekreační pojetí cyklistiky budou vhodnější tretry s měkčí špičkou a nižším indexem tuhosti podrážky.

vložky Bontrager
Doporučujeme tretry nekupovat přes internet, ale vyzkoušet si je v kamenné prodejně. Boty vám nesmí být těsné, naopak,v přední části potřebujete trochu víc volného místa pro prsty než v běžných botách na chození. Noha vám v nich ale nesmí "plavat" a hlavně se nesmí vyzouvat pata. Zkoušet botu chozením je zbytečné, raději si v nich udělejte několik 1/3 dřepů na jedné noze ať poznáte jak se asi bude noha v botě cítit při šlapání.


Další typy cyklistických bot:


Zimní - zateplené, většinou nepromokavé tretry. Jezdíte-li na kole celoročně, určitě si je pořiďte. Pro příležitostné jízdy v chladném počasí postačí návleky na tretry.


Tretry na Gravelbike - jakýsi derivát MTB a silničních treter, tato kategorie je zatím ve fázi zrodu. Někteří zaměstnanci Krabcycles na gravelbiku jezdí, ale gravelbikové tretry nás zatím ke koupi nepřesvědčily. Tento typ treter, ale budeme sledovat.

 


Sandály (SPD): vhodné zejména na jízdu na koupaliště. Kupte si raději trochu větší ať si neukopnete některý prst. Mimo asfalt nebo cyklostezku je raději nepoužívejte ať si neukopnete některý prst. Na koupališti do ničeho nekopejte ať si...


Pár tipů závěrem:


Proč nepoužívat normální tenisky? Jejich pružná podrážka zbytečně pohltí spoustu energie vašich svalů. Při záběru má chodidlo v měkké botě tendenci se ohýbal kolem pedálu. Je to pro chodidlo nezvyklé a může vám to způsobit zranění. Používáte-li tenisky v kombinaci s platformovými pedály s ostrými piny, z podrážky vám brzy moc nezbude.


Váš oblíbený výrobce vyrábí tretry pouze po celých číslech a vám by nejlépe sedělo půlčíslo? V menších tretrách je jedna noha na těsno, ve větších má jedna noha moc volného místa ve špičce? Nevadí, kupte si ty větší. Malé tretry se neroztáhnout a zbytečně byste se v nich trápili. Naopak, při dlouhé jízdě vaše prsty ocení víc místa ve špičce boty. A co teprve až si budete chtít vzít teplejší fusekle do chladnějšího počasí ...!


Tretry stojí spoustu peněz, v prodejně vám vyhovují, ale a vy si nejste jistí jestli budou O.K. i po prvních pár stovkách kilometrů? Kupte si u nás tretry Bontrager! Nebudou-li vám vyhovovat, můžete nám je (samozřejmě i použité) do 30 dnů od koupě vrátit. (Umí tohle běžný e-shop?)


Tretry vám sedí, ale k mání jsou pouze proužkované a vy jste chtěli puntíkované? Nebrat! Kupujte si pouze věci, které se vám líbí. Bude se v nich jezdit radostněji. My v Krabcycles si také nepořizujeme pouze věci, které se nám nelíbí...


Máte možnost si pořídit s velkou slevou tretry, ale skladem už jsou pouze 41 a vy potřebujete 44? Nevadí. Okamžitě koupit! Nejen, že je to super kauf, ale pokud si na ně noha ani po odstřihnutí přebytečné části prstů nezvykne, v poličce nad televizí budou vypadat skvěle! (tohle určitě není rada pro vás, ale i takoví zákazníci se najdou...)


Kam přidělat zarážky? Děda radí co nejvíc do špičky! Vždycky to tak bylo! Dědu neposlouchejte. Zarážky přišroubujte na střed (z možností), nebo (zejména máte-li větší nohu) trochu blíž k prostředku podrážky. Tlak při šlapání se rozloží na větší část chodidla a navíc budete šetřit sezamské kůstky (ossa sesamoidea). Šrouby zarážek nezapomeňte namazat a po první vyjížďce trochu dotáhnout!


Nejste-li si jistí jaké tretry vybrat, navštivte nás osobně v Krabcycles. Poradíme vám.
Nejste-li si jistí nastavením zarážek na botách nebo vás při jízdě něco trápí - objednejte se na BG Fit - nastavení kola podle vašeho zdravotního stavu.